Wat is speltherapie?

Speltherapie is een vorm van therapie die wordt gebruikt om kinderen (of volwassenen) te helpen bij het uiten van hun gevoelens, gedachten en ervaringen door middel van spel. Tijdens speltherapie kunnen kinderen op een veilige en ondersteunende manier hun emoties uiten, problemen verkennen en vaardigheden ontwikkelen. Het is een speelse en creatieve manier om kinderen te helpen bij hun emotionele groei en ontwikkeling. Vaak wordt daarbij rollenspel gedaan. Dat kan met verkleedkleren, maar ook met speelgoed als Playmobil. Doordat het kind situaties uitspeelt, krijgt het grip op de eigen situatie. Inmiddels is er steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten. Daarbij blijkt dat kinderen op die manier situaties kunnen verwerken. Meer informatie hiervan vind je onder het tabblad ‘theorieën'.


Speltherapie kan nuttig zijn bij verschillende problemen en uitdagingen waarmee kinderen kunnen worden geconfronteerd, zoals:

  1. Emotionele problemen, zoals angst, verdriet, boosheid of verlegenheid.
  2. Gedragsproblemen, zoals agressie, teruggetrokkenheid of hyperactiviteit.
  3. Traumatische ervaringen, zoals misbruik, verlies of scheiding.
  4. Ontwikkelingsstoornissen, zoals autisme of ADHD.
  5. Problemen met sociale vaardigheden, zoals moeite hebben met communiceren of vriendschappen sluiten.


Door middel van speltherapie kunnen kinderen op een therapeutische manier werken aan het begrijpen en verwerken van hun emoties en ervaringen. Het is een krachtig middel om kinderen te ondersteunen bij hun persoonlijke groei en ontwikkeling. Heb je nog meer vragen hierover? Neem gerust en vrijblijvend contact met me op!

Boy in Blue Collared Shirt Holding Pineapple

Hoe zou speltherapie eruit kunnen zien?

Deze fictieve casus geeft weer hoe het proces van de speltherapie eruit kan zien.


Rianne wordt op school gepest, ze is klein en niet zo sterk. Ze wordt bij SpelZorg aangemeld om dit een plekje te geven en weerbaarder te worden. In de eerste drie sessies observeer ik Rianne, terwijl we samen spelen. Ik werk aan onze relatie, zodat Rianne zich veilig voelt in de spelkamer.


Na vijf sessies pakt Rianne de school van Playmobil erbij, ze wil er graag mee spelen. Ook pakt ze kinderpoppetjes en een grote draak. We spelen schooltje en op een gegeven moment is het pauze. Eén poppetje komt in het midden van een grote groep te staan. Iedereen doet lelijk naar het middelste poppetje en het wordt zelfs geschopt en geslagen. Dit spel speelt Rianne verschillende weken achter elkaar. De draak wordt niet gebruikt.


Na een aantal weken wordt het spel nog eens gespeeld, maar plots komt er tijdens het lelijk doen in de pauze een draak uit de lucht naar beneden gevlogen. Hij gaat met zijn vleugels om het poppetje staan en spuwt vuur naar alle anderen. De groep verdwijnt. Het middelste poppetje kan rustig weer naar binnen.


Een aantal sessies later spreek ik moeder tijdens een oudergesprek. Ze vertelt dat het beter lijkt te gaan op school. Rianne is minder bang. Ik vraag haar in onze spelsessie of ze dit ook merkt. Ze antwoord: ja, ik denk steeds aan een draak dat die me groot en sterk maakt en nu gaan de kinderen op school me minder pesten.


Dat is de kracht van speltherapie!